Leksaksmuseet_logga
MEKANO - för den lilla ingenjöreren

MEKANO - för de minsta ingenjörerna

Välkommen till Leksaksmuseet sommarutställning där vi visar Mekano och andra byggleksaker. Vi visar bygglådor från bland annat TRIX och svenska FAC. Med dessa bygglådor kan man bygga de mest avancerade sakerna och få en förståelse för fysikens lagar. Vi visar både bygglådor av olika slag samr avancerade byggen som är en konst i sig själva.

Det kommer också finnas möjligheter att provbygga MEKANO i vår lekhörna så passa på att prova dina färdigheter och fantasi.

Andra aktuella utställningar och arkiverade utställningar
Här hittar du våra aktuella utställningar som visas på museet just nu.

Våra samlarföreningar som är knutna til museet: Klicka på namnen för att få mer information.

Pokemon

Vi visar en mini-utställning pokemon föremål. Allt från figurer till spel och sammlarkort.

Privat utställare som drivet ett eget museum utanför uppsala.

Kontakt Pikaz 0708-84 54 33

instagram: pokemon_meetingpoint

Star Wars och PEZ

Se vår fantastiska sammling av PEZ-figurer och Starwars.

Figursamlande har varit ett av de största samlarområdena sedan 1800-talet. Då i form av tennsoldater och figurer. Nya samlarområden handlar också om figurer, men nu om bl.a. Superhjältar, Star Wars och PEZ-förpackningar. Leksaksmuseet visar under året upp en unik och stor samling med figurer och objekt från alla tre områdena. Nostalgi från slutet på 1920-talet och fram till idag.